Uygulama Rehberi

Dilimizin Zenginlikleri Projesi Uygulama Rehberi

23.11.2023 76

Uygulama Rehberi

a)Anlat Bakalım

-Öğretmen Sınıfı A ve B olmak üzere iki gruba böler. Gruptan bazı öğrenciler sözcü olarak seçilir. Öğretmen anlatılacak kelimeyi sessizce sözcüye söyler ve sözcü kelimeyi bir dakika içinde arkadaşlarına anlatır. Verilen sürede sözcü beden dili ve mimiklerin de yardımıyla kelimeyi anlatır. Verilen sürede ilk grup kelimeyi bilemezse ikinci grup kelimeyi anlatmaya çalışır. En çok puanı alan grup öğretmen tarafından ödüllendirilir.

 

b)Bilen Oturur

Bu oyun yeni öğrenilen kelimelerin kavratılmasında kullanılır. Öğretmen yeni öğrenilen kelimeleri tahtaya yazar. Sınıftaki bütün öğrenciler ayağa kaldırılır ve tahtadaki kelimelerin eş anlamlıları sırayla sorulur. Doğru cevabı bilen öğrenci yerine oturur. Tahtadaki bütün eş anlamlı kelimeler bulunana kadar etkinlik devam eder.

 

c)Kelime Türetme

İki öğrenci tahtaya kaldırılır. İlk öğrencinin söylediği kelimenin son harfiyle ikinci öğrenciden yeni bir kelime türetmesi istenir. Tüm kelimeler proje kapsamında yeni öğrenilen kelimelerden seçilir. Aynı kelime iki defa söylenmez. Her yeni kelime için öğrencinin hanesine puan yazılır. Bu uygulama ile öğrenciler kelimelerin söylenişini de tekrar ederek pekiştirir.

 

d)Anlamını Bul 

Oyun için hazırlanan kelimeler bir torbaya atılır. Her takımdaki birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü... öğrenciler birbirine karşı yarışacaklardır. İlk takımın ilk oyuncusu torbadan bir kelime seçer, seçtiği kelimeyi diğer oyunculara göstermez. kelimeyi, eğer varsa altında küçük puntolarla parantez içine yazılmış kelimeleri kullanmadan imalar ile dolaylı yoldan anlatarak kendisinden sonra gelen takım arkadaşına anlatmaya çalışacaktır. Eğer ikinci oyuncu kelimeyi bilirse takım puan alır. Ardından diğer takımın birinci ve ikinci oyuncusu aynı oyunu oynar. Dmöngü bu şekilde devam eder. Oyun öğretmen, öğrenci, ebeveynler arasında oynanabilir.

 

e) Baş Harflerini Değiştir

Öğretmen proje kapsamında yeni öğrenen bir kelimeyi söyleyecektir ve bu kelimelerin tüm harfleri yukarıdan aşağıya yazılacaktır. Öğrenciler yukarıdan aşağıya dizili olan harflerle başlayarak yeni sözcükler türetmelidir. Türetilen kelimeler yine proje kapsamında öğrenilen kelimelerden olmalıdır. Oyun gruplar şeklinde oynanacak, oluşturan her kelime için gruba puan verilecek ve en çok puanı alan grup kazanacaktır.

 

f) Beyin Fırtınası

Öğrencilerin verilen bir kelimeyi çağrıştıran yakın kelimeleri söylemeleri esasına dayanan bir etkinliktir. Verilen kelimeyi anımsatan en çok sözcüğü söyleyen öğrenci bu etkinliği tamamlamış olur. Etkinlik gerçekleştirilirken tek bir eser kaynak alınarak çerçeve daraltılabilir.

 

g)Bu Nedir?

Bu alıştırmada son harfi verilen varlıkların ipuçları yardımıyla bulunması amaçlanır. Öğrenciler numaralandırılmış beyaz kutuları doldurmak için ipuçlarını okuyup varlığın ismini boşluklara yazarlar.

 

h)Hatırlatmaca

Belirlenen kelimelerle başka kelimeleri çağrıştırmayı hedefleyen bir aktivitedir. Kelime gruplarının anımsattığı yeni sözcük bulmacadaki ilgili boşluğa yazılır. 

 

i)Sözcük Yerleştirme

İki sözcük bulmacanın içine yerleştirilmelidir. Bu sözcüklerden hareketle önceden belirlenen diğer sözcüklerin doğru bir şekilde boş karelere yerleştirilmesi gerekir.